header-floriade header-podvecery header-nadrazi header-cestami proměn  |  FB YouTube stažený soubor en

V údolí vsetínské Bečvy na Valašsku se nachází geograficky významná lokalita. V jednom místě se tu sbíhají dvě protilehlá boční údolí. Ze Vsetínských vrchů ústí údolí Bystřičky, ve kterém se už 100 let rozprostírá známá přehradní nádrž, a leží zde obce Růžďka a Malá Bystřice. Z protilehlých Hostýnských vrchů přitéká potok, na němž se nachází obce Mikulůvka a Oznice. Hlavním údolím řeky Bečvy vede rychlíková trať do slovenské Žiliny a silnice 1. třídy mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem. Místo je logicky vhodné pro nádraží – vlakové i autobusové – i pro další hospodářské a společenské aktivity. Věděli to i naši předkové.
Už v 1. polovině 20. století tu byla vlaková stanice, s názvem obce Růžďka ležící hlouběji v horách, s bufetem a nedalekou hospodou Na Nové. V místě prosperovaly dvě pily – Kacerlova a Baťova. Jak se zvyšovaly nároky na dopravu všeho druhu, stala se železniční trať dvoukolejnou a modernizovala se rovněž hlavní silnice a most přes řeku Bečvu. Vznikla autobusová čekárna. Éra socialismu byla smutná „znárodněním“ obou dřevařských závodů, ale to je jiný příběh. V 60. letech došlo k dalším výrazným stavebním změnám celé lokality. České dráhy vybudovaly novou nádražní budovu. Hezká atypická stavba poutá pozornost dodnes. Je bohužel poněkud upozaděna nejnovějším prvkem prostoru, moderním autobusovým nástupištěm. V 70. letech vzniklo na plácku před nádražím holičství – zdroj pozdějších vleklých potíží. Ty nastaly po revoluci v 90. letech v procesu tzv. malé privatizace. Budovu koupil podnikatel, který své záměry nedokázal realizovat, a polozřícená stavba dělala Bystřičce ostudu.
Trvalo 24 let a 6 volebních období, než se zastupitelstvu obce podařilo ruinu u hlavní silnice vykoupit a zahájit revitalizaci celého prostoru podle moderních měřítek. Projekt byl dokončen v roce 2020. Všem se ulevilo. Občané z 5 obcí i návštěvníci krásného koutu Valašska oceňují vyšší kulturu cestování.

  • Období realizace proměny: srpen 2019 – únor 2020
  • Iniciátor proměny: Obec Bystřička
  • Investor: Obec Bystřička; Integrovaný regionální operační program, 73. Výzva IROP – Výstavba a modernizace přestupních terminálů II. – SC 1.2
  • Projektant: LZ - PROJEKT plus s.r.o. – projektová dokumentace pro provedení stavby; zodpovědný projektant Ing. Leoš Zádrapa; Ing. Julius Michoněk – projektová dokumentace – přeložka plynu
  • Realizační firma: Stavby, opravy a údržba silnic, s.r.o.
  • Autor fotografií: Zdenek Bořutík

Na mapě zobrazeno 0 proměn
Proměny 2023
Proměny 2022
Proměny 2021
Proměny 2020
Proměny 2019
Proměny 2018
Proměny 2017
Proměny 2016
Proměny 2015

Plánování trasy