Kravaře | Rekonstrukce nádražní budovy
První písemné zmínky o obci pochází z roku 1224. V roce 1238 je poprvé písemně doložena obec Kouty, dnes městská část Kravař. Městská část Dvořisko je prvně zmiňována ve 2. polovině 18. století. V obci se nachází zámek, který se právem řadí mezi nejvýznamnější barokní stavby ve Slezsku.
Železniční trať Kravaře ve Slezsku – Chuchelná (v jízdním řádu pro cestující součást tratě č. 317) je jednokolejná železniční trať o délce 10 km. Jedná se o regionální dráhu vedenou z Kravař ve Slezsku přes Štěpánkovice a Bolatice do Chuchelné. Železniční trať vznikla jako součást trati Opava–Ratiboř, která byla postavena jako mezistátní trať spojující Prusko a Rakousko–Uhersko. Větší část trati ležela původně na území Pruska, jehož součástí v té době bylo i Hlučínsko. První vlak projel celou tratí 20. října 1895. Po 1. světové válce dochází k posunu státní hranice a Hlučínsko se tak stává součástí Československa. Po 2. světové válce nebyl provoz na trati v pohraničním úseku již obnoven. Z významné tratě se tak stává odbočná trať, kde byla zrušena nákladní doprava a dnes je zde provozována pouze doprava osobní.
Budova nádraží od svého vzniku nebyla upravována. V průběhu let byly prováděny pouze nezbytné opravy, např. výměna oken, oprava střechy, nátěr fasády apod. Tyto zásahy vedly ke ztrátě původního vzhledu budovy, jak ze strany exteriéru, tak interiéru. Záměrem oprav bylo zredukovat objem budovy, aby všechny její části byly smysluplně využívány i s ohledem na nutné provozní výdaje. V rámci interiéru bylo potřeba zmodernizovat prostor, aby vyhovoval nárokům dnešní cestující veřejnosti a zkvalitnit prostředí i pro zaměstnance Správy železnic. Velký důraz byl kladen na navrácení původního vzhledu fasádě a střešní konstrukci.
Bylo navrženo zbourání přístavku za západní strany, odstranění samostatné budovy veřejných WC. Součástí provedené rekonstrukce bylo vytvoření nových veřejných WC a dispoziční změna čekárny pro cestující, a to včetně zajištění bezbariérového přístupu. Pro zaměstnance byla zřízena nová umývárna, denní místnost a WC. V bytové jednotce ve 2. NP byla osazena nová koupelna. V rámci celé stavby byla provedena rekonstrukce ZTI, výměna elektroinstalace a dodány nové rozvody ústředního topení. Dále byly provedeny úpravy podlah a jejich povrchů. Oprava se dotkla také dešťové kanalizace včetně napojení na stávající kanalizaci. Zpevněné plochy, tzn. chodníky a přístupové cesty, byly opraveny tak, aby odpovídaly požadavku na bezbariérový přístup do budovy. Byla provedena výměna oken a dveří, byl opraven krov spolu se střešní krytinou, a v neposlední řadě byla zhotovena nová zateplená fasáda. V prostoru po demolici vznikla nová parkovací plocha včetně zeleně.
Cílem opravy bylo zvelebení nádražní budovy včetně jejího okolí.
Přínosem opravných prací bylo zejména zkulturnění prostoru pro širokou cestující veřejnost a občany obce. Opravou budovy nádraží bylo také podpořeno cestování vlakem jako preferovaná forma dopravy a rozvoj turistického ruchu v dané lokalitě.
- Iniciátor proměny: Správa železnic, státní organizace
- Investor: Správa železnic, státní organizace
- Projektant: JM YARD service, s.r.o.
- Autor architektonického návrhu: JM YARD service, s.r.o.
- Realizační firma: STRABAG Rail, a. s.
- Fotografie: Správa železnic, státní organizace
Webové stránky proměny
Facebook proměny/ obce