header-floriade header-podvecery header-nadrazi header-cestami proměn  |  FB YouTube stažený soubor en

Nové Město pod Smrkem leží v severovýchodní části Frýdlantského výběžku mezi Jindřichovickým hřebenem a horou Smrk. Město bylo založeno roku 1584 a jeho vznik úzce souvisí s těžbou cínu a dalších barevných kovů v okolí. V novodobé historii se proslavilo především textilním průmyslem.
Železniční trať Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem je jednokolejná regionální trať vedená z Frýdlantu přes Dolní i Horní Řasnici a Nové Město pod Smrkem do Jindřichovic pod Smrkem. Důvodem její výstavby byly požadavky průmyslníků v okolí této tratě na snazší odvoz výrobků jejich továren, především textilu. S výstavbou železniční tratě se začalo v roce 1900 a první vlak na trať vyjel 2. srpna 1902. O dva roky později byl otevřen navazující úsek z Jindřichovic do tehdy pruského Greiffenbergu (dnes Gryfów Śląski v Polsku). Koncem roku 2023, kdy Poláci obnovili provoz na trati z Gryfów Śląski přes Mirsk do polských lázní Świeradów-Zdrój, ožila i naděje na znovuzrození polsko-české železnice Mirsk – Jindřichovice pod Smrkem, která byla v provozu od roku 1904 do roku 1945. Dnes chybí pouhých 10 km trati.
Od doby svého vzniku byla budova nádraží několikrát upravována a přistavována. Tyto převážně účelové úpravy poškodily původní vzhled i stav exteriéru i interiéru. Záměrem opravy bylo budovu zmodernizovat, sjednotit její vzhled, zlepšit podmínky pro cestující i zaměstnance Správy železnic a zároveň redukovat objem budovy tak, aby všechny její části byly smysluplně využívány i s ohledem na nutné provozní výdaje.
Bylo navrženo odstranění zastaralého objektu veřejných WC a odbourání nepotřebných přístaveb. Budova byla napojena na veřejnou kanalizaci a plocha po demolici byla využita pro parkoviště a veřejnou zeleň. Součástí provedené opravy bylo vybudování nové čekárny pro cestující, včetně zajištění bezbariérového přístupu, oprava a přesun zastřešení venkovního perónu podél budovy, oprava chodníků a přístupových cest. Byla dokončena výměna oken a dveří, opraven krov a střešní krytina a zhotovena nová fasáda.
V interiéru byly provedeny dispoziční úpravy. Vznikla technologická místnost pro budoucí zabezpečovací zařízení a také nové zázemí pro dopravní službu. Byla provedena výměna elektroinstalace, datových sítí, zdravotechnických zařízení a vytápění.
Opravená výpravní budova nádraží Nové Město pod Smrkem je nyní příjemným vstupem do města pro jeho obyvatele i pro návštěvníky Jizerských hor. Cestujícím je k dispozici čekárna s elektronickým informačním panelem. Na ploše vzniklé po demolici nepotřebných přístaveb je nový trávník a uprostřed zasazen symbolický smrk, který v názvu města odkazuje na nejvyšší horu Jizerských hor, horu Smrk o výšce 1124 metrů nad mořem.

  • Iniciátor proměny: Správa železnic, státní organizace
  • Investor: Správa železnic, státní organizace
  • Projektant: PRODIN a.s.
  • Realizační firma: Společnost obchodních společností IM-stav Praha DS a.s. a IM-stav Praha s.r.o.
  • Fotografie: Správa železnic, státní organizace

Webové stránky proměny
Facebook proměny


Na mapě zobrazeno 0 proměn
Proměny 2025
Proměny 2024
Proměny 2023
Proměny 2022
Proměny 2021
Proměny 2020
Proměny 2019
Proměny 2018
Proměny 2017
Proměny 2016
Proměny 2015

Plánování trasy